Det här är Inhousetävlingen

2011 gick den första inhousegalan av stapeln. För sjunde året i rad är det dags att dela ut priser till Sveriges bästa inhouseavdelningar!

Hej alla Sveriges marknads- och inhouseavdelningar!

Vi tycker att mycket av den reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhouseavdelningar är så bra att den förtjänar en egen tävling. Därför arrangerar vi Inhousetävlingen. Inhouse är inte bara Sveriges första, utan också enda reklamtävling som garanterat inte kommer vinnas av en reklambyrå!

Vem kan delta?

Alla Sveriges marknads- och Inhouseavdelningar som har producerat reklam på sin inhouseavdelning. Vi har även ett särskilt pris till Årets Rookie som är det enda individuella priset i tävlingen.

Vad belönas?

Inhouse delar ut pris för: Bästa kampanj, Bästa inkluderande kampanj, Bästa trycksak, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala marknadsföring, Årets inhouseavdelning samt Årets rookie. Juryn kommer att bedöma enheternas/kampanjernas idé, kreativa höjd och utförande. I kategorin Årets inhouseavdelning och Årets rookie belönas framgångsrikt marknadsföringsarbete och ett professionellt arbetssätt.

Regler

Tävlande bidrag ska vara framtagna av företagets egen inhouseavdelning mellan april 2017 till mars 2018. Viss inblandning av reklambyrå eller annan liknande konsult är tillåten om idé och kreativiteten kommer ifrån den interna avdelningen.

Bidragets manér får bygga på en grafisk plattform som är utvecklad av en extern part – men den aktuella kampanjen eller enheten ska vara skapad och producerad internt. Bidraget får ej vara en ren adaption av en internationell kampanj eller enhet.

Bidraget får gärna vara en fortsättning/vidareutveckling av ett befintligt kommunikationstema och koncept (även om ursprunget tagits fram av extern part), men bidraget ska tillföra väsentlig ny idéhöjd.

I kategorierna Årets Inhouseavdelning och Årets Rookie bedömer juryn inte kreativitet utan ett framgångsrikt och professionellt arbetssätt.

Nominera

Ni kan skicka in era bidrag till Inhousetävlingen fram till 31 juli 2018. Kostnaden för att skicka in era är 495 kr fram till den 30 juni, därefter 995 kr. Kostnaden gäller per bolag, inte bidrag, så ni kan alltså skicka in hur många bidrag ni vill.

Ladda ner tävlingsdokument och skicka in era bidrag här.

Tävlingskategorier

Bästa kampanj
Här bedöms kampanjens idé, kreativa höjd och utförande. Med kampanj menar vi en marknadsföringsaktivitet som verkat i ett eller flera medier och kanaler. Det kan till exempel vara en annons och ett DR. Kampanjen kan både vara digital och analog eller en blandning av båda. Vi tittar på kampanjen som helhet och hur de olika kanalerna integrerats för att förstärka kampanjens budskap.
Bästa inkluderande kampanj
Inkluderande kampanjer representerar det samhälle vi lever och verkar i. Det är kampanjer som framställer människor med olika perspektiv – på lika villkor och på ett värdigt sätt. Här bedöms hur inhouseavdelningen har jobbat med representation, det vill säga om man speglar en korrekt bild av samhället vad gäller exempelvis kön, ålder, etnicitet och sexuell läggning.

Bästa trycksak
Här bedöms kreativitet, form och pedagogik. Exempel i kategorin Bästa trycksak kan t ex vara en katalog, broschyr, en årsredovisning eller ett utbildningsmaterial.

Bästa DR-utskick
Här bedöms kreativitet, form och innovation. Det kan vara både adresserad och oadresserad direktreklam.

Bästa expo
Här bedöms kreativitet, form och utförande. Exempel i kategorin Bästa expo är storformatstryck, mässmontrar och butiksinstallationer, affischer, vepor och roll-ups, inomhus eller ute.

Bästa Digitala aktivitet
Här bedöms kreativitet, form och utförande. En digital aktivitet kan vara allt från en enkel banner till en kampanjwebsida, mobilapp eller aktivitet för sociala media.

Årets Rookie
Årets Rookie belönar en junior person på inhouseavdelningen, oavsett roll. Hon eller han har maximalt tre år i rollen och har utmärkt sig genom att spela en betydande roll i genomförandet av kampanjer eller inom strategi och idéarbete.

Årets inhouseavdelning
Kategorin belönar framgångsrikt marknadsföringsarbete och ett professionellt arbetssätt. Vi tittar på hur inhousebyrån/marknadsavdelningen är strukturerad, vilka processer ni har och vilka resultat ni har uppnått. I denna kategori kan alla inhouseavdelningar tävla.

 

Partners

Arrangör
Huvudpartner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
seo byrå