Det här är Inhousetävlingen

2011 gick den första inhousegalan av stapeln. För åttonde året i rad är det dags att dela ut priser till Sveriges bästa inhouseavdelningar!

Hej alla Sveriges marknads- och inhouseavdelningar!

Vi tycker att mycket av den reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhouseavdelningar är så bra att den förtjänar en egen tävling. Därför arrangerar vi Inhousetävlingen. Inhouse är inte bara Sveriges första, utan också enda reklamtävling som garanterat inte kommer vinnas av en reklambyrå!

Vem kan delta?
Alla Sveriges marknads- och Inhouseavdelningar som har producerat reklam på sin inhouseavdelning. Vi har även ett särskilt pris till Årets Rookie som är det enda individuella priset i tävlingen.

Vad belönas?
Inhouse delar ut pris i kategorierna: Bästa kampanj, Bästa inkluderande kampanj, Bästa trycksak, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala marknadsföring, Årets inhouseavdelning samt Årets rookie. Juryn kommer att bedöma enheternas/kampanjernas idé och strategi, kreativa höjd och resultat. I kategorin Årets inhouseavdelning och Årets rookie belönas ett framgångsrikt marknadsföringsarbete och ett professionellt arbetssätt.

Prisutdelning
Priserna delas ut i valörerna guld, silver och brons vid en gala på Berns i Stockholm den 7 november 2019.

Tävlingsregler
Tävlande bidrag ska vara framtagna av företagets egen inhousebyrå/avdelning under perioden 1 april 2018 till och med 31 mars 2019.
Viss inblandning av reklambyrå eller annan liknande konsult är tillåten om idé och kreativitet kommer från den interna avdelningen. Bidragets manér får bygga på en grafisk plattform som är utvecklad av en extern part – men den aktuella kampanjen eller enheten ska vara skapad och producerad internt. Bidraget får ej vara en ren adaption av en internationell kampanj eller enhet. Bidraget får vara en fortsättning/vidareutveckling av ett befintligt kommunikationstema och koncept (även om ursprunget tagits fram av extern part), men bidraget ska tillföra väsentlig ny idéhöjd. Inblandning av extern part ska redovisas.

Juryn bedömer huvudsakligen strategi och idé, kreativitet och resultat. Varje del väger lika tungt. När det gäller resultat så ska bidraget alltså haft en bevisad effekt enligt uppsatta KPI:er för marknadsföringen, vilket exempelvis kan vara försäljning, varumärkespåverkan, kundvärde, ROI, intäkter eller egna mätpunkter.

I kategorierna Årets Inhouseavdelning och Årets rookie bedömer juryn inte kreativitet, utan ett framgångsrikt och professionellt arbetssätt.

Kategorier

Bästa kampanj

Här bedöms kampanjens strategi och idé, kreativa höjd och utförande, samt resultat. Med kampanj menar vi en marknadsföringsaktivitet som verkat i ett eller flera medier och kanaler. Det kan till exempel vara en annons och ett DR. Kampanjen kan både vara digital och analog eller en blandning. Juryn tittar på kampanjen som helhet och hur de olika kanalerna integrerats för att förstärka kampanjens budskap.

Bästa inkluderande kampanj

Inkluderande kampanjer representerar det samhälle vi lever och verkar i. Det är kampanjer som framställer människor med olika perspektiv – på lika villkor och på ett värdigt sätt. Här bedöms hur inhousebyrån/avdelningen har jobbat med representation, det vill säga om man speglar en korrekt bild av samhället vad gäller exempelvis kön, ålder, etnicitet och sexuell läggning. Dessutom bedöms kampanjens strategi och idé, kreativa höjd och utförande, samt resultat.

Bästa trycksak

Här bedöms strategi och idé, kreativitet, form, pedagogik, samt resultat. Exempel i kategorin Bästa trycksak kan till exempel vara en katalog, broschyr, en årsredovisning eller ett utbildningsmaterial.

Bästa DR-utskick

Här bedöms strategi och idé, kreativitet och utförande, samt resultat. Utskicken kan vara både adresserad och oadresserad direktreklam.

Bästa expo

Här bedöms strategi och idé, kreativitet och utförande, samt resultat. Exempel i kategorin Bästa expo är storformatstryck, mässmontrar och butiksinstallationer, affischer, vepor och roll-ups, inomhus eller ute.

Bästa digitala aktivitet

Här bedöms idé och strategi, kreativitet och utförande, samt resultat. En digital aktivitet kan vara allt från en enkel banner till en kampanjsajt, mobilapp eller aktivitet för sociala medier.

Årets rookie

Årets rookie belönar en junior person på inhouseavdelningen, oavsett roll. Hon eller han harmaximalt tre år i rollen och har utmärkt sig genom att spela en betydande roll i genomförandet av kampanjer eller inom strategi och idéarbete. Här bedömer juryn ett framgångsrikt och professionellt arbetssätt.

Årets inhouseavdelning

Kategorin belönar framgångsrikt marknadsföringsarbete och ett professionellt arbetssätt. Juryn tittar på hur inhousebyrån/avdelningen är strukturerad, vilka processer den har och vilka resultat den har uppnått. I denna kategori kan alla inhouseavdelningar tävla.

Jury

Bedömningen sker av en jury på totalt tolv personer. Juryn är indelad i två grupper. Grupp 1 bedömer bidragen i kategorierna, Bästa DR, Bästa inkluderande kampanj, Bästa digitala aktivitet och Årets rookie. Grupp 2 bedömer bidragen i kategorierna Bästa kampanj, Bästa expo och Bästa trycksak. Bidragen i Årets inhouseavdelning bedöms gemensamt av de två grupperna.

Juryledamöter Inhouse 2019

Gunnar Duintjer, VD, Arkitektkopia (ORDFÖRANDE)
Christel Hedin, VD, Abakus
Karin Sorte, marknadschef, SDR
Julia Lundin, redaktör, Resumé
Suzan Hourieh Lindberg, head of diversity management and brand partnerships, Volvo Car Mobility
Hannes Kerstell, executive media director, Prime
Jesper Albansson, head of marketing media, Visual Art
Madeleine Nilsson, redaktör, Dagens Media
Sanna Rosén, art director, Forsman & Bodenfors Inhouse
Kendra Ibsen, product owner brandhouse, Telenor
Emily de Piro, affärsområdeschef kommunikation, Inhouse
Gunnar Duintjer, VD, Arkitektkopia
Nadinne Witenheim, marketing & brand strategy, Delta Projects

Skicka in bidrag

Bidrag till Inhousetävlingen kan skickas in till och med 31 augusti 2019. Kostnaden är 495 kronor per bidrag. Ladda ner tävlingsdokument och skicka in era bidrag här.

Tips för en bra inlämning

En bra anmälan lägger grunden till en vinst i Inhouse. När du ska tävla se till att lägga ner tid, energi och resurser på att verkligen skriva en insäljande och tydlig anmälan – det kommer du dra nytta av. Här är några tips:

  • Tänk på att göra din anmälan lätt att förstå och att läsa. En lång anmälan innebär inte större chanser till vinst.
  • Gör gärna en kampanjfilm som illustrerar det ni har gjort och varför det var så bra.
  • Missa inte att ta med resultat och siffror på hur aktiviteten gått. En anmälan utan måluppfyllnad får en sämre bedömning än en med.
  • Se till att allt du skrivit verkligen stämmer och att du inte har några slarvfel.

Innehåll bidrag

Samtliga bidrag ska skickas in som pdf, med bilder i .jpg och filmer i .mp4. OBS! Filstorleken får vara maximalt 100 mb per fil. Filmer får vara maximalt 2 minuter långa.

För bidrag i kategorierna Bästa kampanj, Bästa inkluderande kampanj, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala aktivitet redovisas:

  1. PDF innehållande:
  2. Bilder enligt mall
  3. Namn på bidrag
  4. Beskrivning av utmaning/problem, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  5. Lösning, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  6. Resultat, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  7. Beskrivning av eventuell inblandning från extern part, max 1000 tecken inklusive blanksteg
  8. Arbetsgrupp
  9. Kontaktperson
  10. Högupplöst bild .jpg alternativt film .mp4 som ska representera hela bidraget.

För bidrag i kategorin Bästa trycksak redovisas:

  1. PDF innehållande:
  2. Bilder enligt mall
  3. Namn på bidrag
  4. Beskrivning av utmaning/problem, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  5. Lösning, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  6. Resultat, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  7. Beskrivning av eventuell inblandning från extern part, max 1000 tecken inklusive blanksteg
  8. Arbetsgrupp
  9. Kontaktperson
  10. Högupplöst bild .jpg alternativt film .mp4 som ska representera hela bidraget.
  11. Ett fysiskt exemplar av bidraget skickat till Dagens Media Sverige, ATT: Madeleine Nilsson, Gjörwellsgatan 30, 113 90 Stockholm.

För bidrag i kategorin Årets Rookie redovisas:

  1. PDF innehållande:
  2. Namn på person
  3. Beskriv hur hon/han har utmärkt sig genom att spela en betydande roll i genomförandet av kampanjer eller inom strategi och idéarbete, max 5000 tecken inklusive blanksteg
  4. Kontaktperson
  5. Högupplöst bild .jpg alternativt film .mp4 som ska representera hela bidraget.

För bidrag i kategorin Årets inhouseavdelning redovisas:

  1. PDF innehållande:
  2. a) Namn på företag
  3. b) Motivera och beskriv tydligt avdelningens struktur, processer och resultat, max 10000 tecken inklusive blanksteg.
  4. c) Arbetsgrupp
  5. d) Kontaktperson
  6. e) Högupplöst bild .jpg alternativt film .mp4 som ska representera hela bidraget.

Partners

Arrangör
Arrangör
Huvudpartner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner